دلايل سفيد شدن مو كدامند؟

خدمات آرايشي و زيبايي

دلايل سفيد شدن مو كدامند؟

۱۴ بازديد

ويتامينه كردن مو

اگر اين سوال براي شما هم پيش آمده كه آيا سفيد شدن مو امري طبيعي است. بايد بگوييم به طور معمول موهاي شما تغيير نكرده است، بلكه سن شما دارد به مرور بالا مي‌رود. به عنوان يك فرد جوان، موي سر شما معمولا به طور كامل از موهاي قهوه‌اي، سياه، قرمز و يا بلوند پوشيده شده است. اما وقتي كه سن بيشتري داشته باشيد؛ ممكن است در ناحيه خاصي از سرتان ضعف داشته باشيد يا موهاي‌تان ممكن است از رنگ اصلي آن به خاكستري يا سفيد تغيير رنگ دهد. بدن شما داراي فوليكول‌هاي مو است. فوليكول‌ها كيسه‌هاي كوچكي هستند كه سلول‌هاي پوست را در خود جاي مي‌دهند. فوليكول‌هاي مو داراي سلول‌هاي رنگ‌دانه به نام ملانين هستند. اين سلول‌ها به موهاي شما رنگ مي‌دهند. اما با گذشت زمان، فوليكول‌هاي مو مي‌توانند رنگدانه‌ها را از دست بدهند و موهاي سفيد كم‌كم ظاهر مي‌شوند.

دليل سفيد شدن مو در جواني چيست؟

موهاي سفيد در افرادي كه رنگ موهاي تيره‌تر دارند جلوه بيشتري دارد. اگرچه موهاي سفيد مشخصه پيري است؛ اما رشته‌هاي موي سفيد ممكن است در هر سني ظاهر شود (حتي اگر هنوز در دبيرستان يا دانشگاه هستيد). پس اگر يك نوجوان هستيد يا در سن 20 سالگي به سر مي‌بريد، ممكن است در سر خود يك يا چند رشته موي سفيد را پيدا كنيد.

البته راه‌هايي براي بازگرداندن رنگ‌دانه به موها وجود دارد؛ هرچند به علت اين مسئله بستگي دارد. در ادامه اين مقاله علل شايع سفيد شدن مو به صورت زودرس را بررسي مي‌كنيم.

ژنتيك

ژن‌هاي شما نقش مهمي در زمان سفيد شدن مو بازي مي‌كند. اگر موهاي سفيد را در سنين پايين مشاهده كرده‌ايد؛ احتمال دارد كه والدين يا پدربزرگ‌هاي شما نيز در سنين جواني دچار اين مشكل شده باشند.
متاسفانه شما نمي توانيد ژنتيك را تغيير دهيد. اما اگر موهاي سفيد را دوست نداريد، مي‌توانيد موهاي خود را رنگ كنيد.

استرس و فشار

هركس ممكن است در طول زندگي با استرس و فشارهاي روحي روبرو شود. عواقب استرس مزمن مي‌تواند شامل موارد زير باشد:

  • مشكلات خواب
  • اضطراب
  • تغيير در اشتها
  • فشار خون بالا

استرس نيز مي‌تواند موهاي شما را تحت تاثير قرار دهد. مطالعه‌اي در سال 2013 نشان داد كه ارتباط مستقيمي بين استرس و تخليه رنگ‌دانه‌ها در فوليكول موي موش‌ها وجود دارد. بنابراين اگر متوجه افزايش زودتر از موعد تارهاي سفيد مو شده‌ايد؛ ممكن است استرس يكي از دلايل مهم باشد. اين نظريه همچنين ممكن است توضيح دهد كه چرا برخي از رهبران جهان زودتر زا افراد معمولي دچار سفيدي مو مي‌شوند.

بيماري خودايمني

برخي بيماري‌هاي خودايميني مي‌توانند فرد را دچار مشكل سفيد شدن مو كنند. اين بيماري زماني رخ مي‌دهد كه سيستم ايمني بدن به سلول‌هاي خود حمله مي‌كند. در مورد بيماري‌هاي آلوپسي و ويتيليگو، سيستم ايمني بدن مي تواند به موها آسيب برساند و باعث از بين رفتن رنگ‌دانه در آنها شود.

اختلال تيروئيد

تغييرات هورموني ناشي از بيماري اختلال تيروئيد (نظير هيپرتيروئيديسم يا كم‌كاري تيروئيد) ممكن است سفيد شدن مو در شما باشد. تيروئيد يك غده پروانه‌اي شكل است كه در پايه گردن قرار دارد. اين غده كمك مي‌كند تا بسياري از توابع بدن مانند متابوليسم عملكرد درستي داشته باشند. سلامت تيروئيد شما حتي مي‌تواند بر رنگ موهاي شما تأثير بگذارد. تريروئيد بيش از حد فعال يا غير فعال مي‌تواند منجر به توليد كمتر ملانين در بدن شما شود.

كمبود ويتامين B12

موهاي سفيد در سنين پايين مي‌تواند به علت كمبود ويتامين B12 باشد. اين ويتامين نقش مهمي در بدن شما ايفا مي‌كند. اين ويتامين به شما انرژي مي‌دهد، و به رشد موي سالم و رنگ مو كمك مي‌كند.

كمبود ويتامين B12 همراه با كم‌خوني مضر رخ مي‌دهد. يعني زماني كه بدن شما قادر به جذب كافي از اين ويتامين نيست. بدن شما نياز به ويتامين B12 براي توليد گلبول‌هاي قرمز خون سالم دارد. گلبول‌هايي كه اكسيژن را به سلول‌هاي بدن شما، از جمله سلول‌هاي مو انتقال مي‌دهند. كمبود اين ويتامين مي‌تواند سلول‌هاي مو را تضعيف كند؛ و توليد ملانين را تحت تأثير قرار دهد.

سيگار كشيدن

بين سفيد شدن مو و سيگار كشيدن رابطه وجود دارد. يك مطالعه روي 107 نفر ارتباطي ميان “شروع سفيد شدن موها قبل از سن 30 سالگي و مصرف سيگار پيدا كرد”.
در واقع به خوبي ثابت شده است كه سيگار كشيدن باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان ريه و بيماري‌هاي قلبي مي‌شود. با اين حال، اثرات درازمدت مي تواند فراتر از قلب و ريه‌ها باشد؛ و موها را تحت‌تاثير قرار دهد. سيگار كشيدن بر عروق خوني موثر است؛ و مي‌تواند جريان خون را به فوليكول‌هاي مو كاهش دهد و باعث ريزش مو شود. علاوه بر اين، سموم موجود در سيگار مي‌تواند به قسمت‌هاي مختلف بدن شما از جمله فوليكول‌هاي موي شما آسيب برساند؛ و سفيد شدن مو زودتر از موعد شود.

سالن زيبايي آنيس با سابقه طولاني آماده ارايه كليه خدمات آرايشي و زيبايي بانوان مي باشد. خدمات ويتامينه كردن مو با مواد گياهي و بالياژ مو به صورت حرفه اي با متخصصين حرفه اي در سالن آنيس انجام مي شود.

ماسک سیب زمینی یک راه طبیعی و موثر برای بهبود و روشن کردن پوست صورت است. سیب زمینی حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C، پتاسیم، و ویتامین B6 است که به پوست نرمی و شادابی می‌بخشد از همین رو سیب زمینی برای سفیدی صورت بسیار مفید است. این مواد مغذی می‌توانند به تسریع فرآیند بازسازی پوست کمک کرده و موجب تقویت و ترمیم بافت پوستی شوند.

 

برای استفاده از ماسک سیب زمینی، می‌توانید یک سیب زمینی را بپزید و آن را پوره کنید یا رنده کنید. سپس، پوره یا رنده شده را به صورت یک لایه نازک بر روی صورت خود بمالید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای اجازه به پوست برای جذب مواد مغذی رها کنید. پس از آن با آب گرم صورت خود را بشویید و با دستمال نرم آن را خشک کنید. این ماسک می‌تواند به رطوبت رسانی و تغذیه پوست کمک کند و باعث روشن و سفید شدن آن شود. بهتر است این ماسک را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا نتایج بهتری بدست آید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.